163
Biskupsk á ložnice Takzvaná biskupská ložnice patří k nejdůležitějším a zároveň nejstarším místnostem prvního patra hradu. Rozsáhlý prostor, sousedící s rytířským sálem, měl podle tradice sloužit jako soukromá ložnice biskupa Alberta II. ze Šternberka. Patrně z těchto časů se v ní do současnosti dochoval trámový strop, výrazně restaurovaný a dekorovaný malbami během stavebních úprav hradu po roce 1886. Jan II. z Liechtensteinu pak místnost přidělil svému společníkovi hraběti Janu Maxmiliánovi z Hardeggu, který ji obýval až do své smrti v roce 1919. Jeho potřebám sloužil i sousední kazetový pokoj s renesančním kazetovým stropem, restaurovaným na začátku devadesátých let 19. století šternberským malířem Adolfem Kleinerem a akademickým malířem Serafínem Mauerem.127 V části inventářů je popisován jako přijímací pokoj, na soudobých plánech je však určen jako místnost pro Hardeggova komorníka. I když se ložnice hraběte Hardegga proměnila ve třicátých letech 20. století na hradní muzeum, mnohé z jejího původního vybavení zůstalo na místě. Jedná se především o barokní postel s baldachýnem z roku 1634, která je v místnosti doložená už v inventáři z období kolem roku 1900.128 V současnosti se v místnosti nachází řada uměleckých děl zejména z období baroka. Patrně nejvýznamnějším obrazem v místnosti je mimořádně kvalitní plátno zobrazující svatou Kateřinu Alexandrijskou, vytvořené na konci třicátých let 17. století v ateliéru neapolského barokního malíře, jímž byl Massimo Stanzione (1585–1656). Výrazné a pro umělce typické barevné přechody, dramaticky nařasená draperie, temné pozadí kontrastující s bledou tváří světice i pyramidální kompozice, typická pro okruh římské akademie, tvoří z obrazu neobvykle naléhavé a působivé dílo, patřící k nejvýznamnějším příkladům neapolské barokní malby na našem území. V místnosti jsou zavěšeny i dvě rozměrné krajiny s figurální stafáží z okruhu vlámského malíře Pauwelse Francka, známého díky svému benátskému pobytu zejména pod jménem Paolo Fiammingo (asi 1540–1596). Ve své době vyhledávaný malíř, pracující jistou dobu také v Tizianově dílně, dokázal ve svých