45
pražské katedrály, ale v úvahu připadá i autorství Parléřova syna Jana, který po otci převzal místo vedoucího katedrální hutě. Exkluzivní sochařské dílo – určené snad pro hradní kapli, případně pro klášter augustiniánů – je spojováno s osobou biskupa Alberta II. ze Šternberka, jenž s prostředím pražského královského dvora udržoval úzké osobní kontakty. Sochu však mohla do Šternberka přivést i princezna Anna Lucemburská, dcera markraběte Jana Jindřicha, provdaná za Albertova synovce a dědice Petra ze Šternberka. Zapomenutá socha, prvotřídní dílo českého gotického sochařství, byla objevena v roce 1957 v sakristii nedalekého kostela v Babicích. Její originál se nachází v expozici Muzea umění Olomouc.
Šternberská madona s polychromií z 19. století krátce po nalezení v roce 1957, reprofoto časopis Umění 1958