menÛ do téhoÏ toku bylo moÏné získat nezkrotnou horskou bystfiinu, jejíÏ zvuk vyvolával pocit nebezpeãí. K nejatraktivnûj‰ím prvkÛm vodního programu v krajináfisk˘ch parcích patfiily vodopády a vodní kaskády, které mají jeden ze sv˘ch ideov˘ch pfiedobrazÛ v díle Entwurff einer historischen Architectur Johanna Bernharda Fischera z Erlachu z roku 1721, jenÏ zde vyobrazil vodopády na Nilu. Podle ZdeÀka Nováka právû v tomto díle nalezl anglick˘ zahradní architekt Lancelot „Capability“ Brown inspiraci pro své úpravy v okolí paláce Blenheim, kde zahrazením fieky Glyme vzniklo jezero a pefieje. Mezi dal‰í v˘znamné realizace tohoto druhu patfií napfiíklad vodopád v Harewoodu od Humphr yho Reptona, pefieje v mnichovské Anglické zahradû od Fridricha Ludwiga von Sckell nebo pefieje, které Hermann, kníÏe z Pückler-Muskau, 3 umístil do pfiítoku Nisy v parku Muskau. Tyto vodní prvky se staly inspirací pro ostatní tvÛrce zahrad a parkÛ. Dal‰ím podnûtem pro jejich budování se staly náv‰tûvy hor, pfiedev‰ím Alp, v nichÏ byl spatfiován nov˘ symbol svobody a prostého spokojeného Ïivota. Pfiiná‰ely dráÏdiv˘ pocit krásy smí‰en˘ s hrÛzou a dûsem. Alpy 4 se staly nov˘m vzorem pfiírodního krásna. Vodopády a kaskády se lépe realizují v oblastech s ãlenit˘m reliéfem neÏ v rovinû. Ve vût‰inû na‰ich krajináfisk˘ch parkÛ nemûly pfiirozen˘ zdroj vody. Její pfiívod byl fie‰en náhonem z blízké vodoteãe, akumulaãní nádrÏí ãi jejich soustavou umístûnou nad vodopádem, vodovodním potrubím ze vzdálenûj‰ího zdroje apod. Vodopád v Terezinû údolí u Nov˘ch HradÛ z roku 1817 je napájen vodním náhonem z fiíãky Strop5 nice. Akumulaãní nádrÏ nad vodní kaskádou 6 7 mÛÏeme nalézt ve Valãi, v Krásném Dvofie nebo nad vodopádem ve Vidimi na Kokofiínsku. Rovinat˘ terén, kde jsou v˘‰kové rozdíly a celkov˘ spád minimální, se stal v˘zvou pro ar-
2
I Poznámky 3 Zdenûk Novák et al., Zahrada Evropy. Osudy zahradního umûní na Moravû pohledem 21. století, Praha 2017, s. 42, 55, 180. 4 Karel Stibral, O malebnu. Estetika pfiírody mezi zahradou a divoãinou, Brno 2011, s. 35–37. 5 Marie Pavlátová – Marek Ehrlich et al., Zahrady a parky jiÏních âech, Praha 2004, s. 96. 6 Jana Pechová, Interpretace leteckého archeologického snímkování zámeckého areálu na Valãi, PrÛzkumy pamá-
3
tek XII, 2005, ã. 1, s. 118–120. – Eadem, Letecká archeologie pomáhá pfii studiu historick˘ch zahradních kompo-
Obr. 2. Josef Fischer, plán zachycující sentimentální úpravy zahrady z roku 1802. Arcidiecézní muzeum KromûfiíÏ. Obr. 3. Josef Fischer, Vodopád u umûl˘ch ruin, akvarel, 1800. Arcidiecézní muzeum KromûfiíÏ.
zic a historické krajiny, Zahrada – park – krajina XV, 2005, ã. 4, s. 22–24, XI, XII. 7 Markéta ·antrÛãková, Krajináfiská tvorba Jana Rudolfa âernína. Vznik a v˘voj parkÛ v Krásném Dvofie, Jemãinû, Petrohradû a Chudenicích, Praha 2014, s. 82–83.
22
Zprávy památkové péãe / roãník 79 / 2019 / ãíslo 1 / IN MEDIAS RES | Jifií JANÁL / Dynamické vodní pr vky v kompozici Podzámecké zahrady v KromûfiíÏi a jejich archeologick˘ v˘zkum