3
Obr. 3. Kvûtinové záhony typu „korbartigen Beete“ u nûmeckého zámku Lontzen. Litografie z druhé poloviny 19. století. Podle https://de.wikipedia.org/wiki/Datei: Schloss_Lontzen_Sammlung_Duncker.jpg, vyhledáno 2. 4. 2019. Obr. 4. Dobové vyobrazení zahradních úprav u Nového zámku v Muskau, pfied rokem 1834. Podle Hermann von Pückler-Muskau, Hints on Landscape Gardening, Basel 2014, s. 132.
v Postupimi (1816). Oblíben˘mi se staly pfiedev‰ím díky publikaãní ãinnosti kníÏete Pücklera. Ten pleasure ground definoval jako ozdobnou a na kvûtiny bohatou plochu daleko vût‰ího rozsahu neÏ zahrada, tvofiící propojující ãlánek 2 mezi parkem a skuteãnou zahradou. Jednoduch˘ kobercov˘ záhon V 19. století se také postupnû mûnila náplÀ pouÏívan˘ch záhonÛ. Namísto v˘raznû v˘‰kovû gradované pestré smûsi rostlin se zaãínají uplatÀovat v˘sadby pouze jednoho nebo nûkolika málo druhÛ, a to jak kvûtin, tak kvetoucích kefiÛ. Okraj záhonÛ se zv˘razÀoval pouÏitím tvarovan˘ch dfievin, volnû rostoucích nízk˘ch rostlin nebo zahradních lemovek z organick˘ch a anorganick˘ch materiálÛ. Pro typ záhonu s lemovkami se vÏil také v˘raz korbartigen Beete – záhony ve tvaru ko‰e. Do prostoru vymezeného lemem byl vysazen jeden druh rostliny s v˘raznou barevností, pfiípadnû se kombinovaly dva, maximálnû tfii druhy, jejichÏ barevnost byla v˘raznû kontrastní. Rostliny se pouÏily nikoli ve smûsi, ale vytvofiily jednoduch˘ ornament (jednotlivé prstence, hvûzda apod.). Jednotlivé záhony se ãasto seskupovaly tak, aby tvofiily barevnû i tvarovû zajímavé variace. Zaãínalo b˘t také více dbáno na to, aby byl trávník okolo zá3 honÛ vÏdy nízko sestfiiÏen˘.
Zahradní lemovky K vymezení záhonÛ byly zpoãátku pouÏívány kfiemeny ãi tufové kameny, cihly ãi skelná a Ïelezitá struska, dfievûná prkénka ve tvaru ‰indelÛ nebo s malovan˘m ornamentem, dfievûné ‰palíky s kÛrou, napfi. z bfiízy, ohebné mladé v˘hony stromÛ aj. Následnû se zaãaly vyrábût jejich jednoduché varianty z kovu. První lemovky z pálené hlíny ve tvaru stfie‰ních ta‰ek brzy vystfiídaly jiÏ tvarovû sloÏitûj‰í typy napodobující listy, kvûty ãi schránky mofisk˘ch ÏivoãichÛ. Ty nejluxusnûj‰í mohly b˘t vyrobeny z porcelánu, pfiípadnû z majoliky. Kolem poloviny 19. století se objevují betonové lemovky. Známé jsou i lemovky z kararského mramoru. V poslední tfietinû 19. století byly populární lemovky z litiny a drátu, protoÏe tento materiál umoÏÀoval snadno vytváfiet velmi sloÏité, bohatû ãlenûné tvary. Po celé 19. století se velké oblibû tû‰ily jednoduché kovové segmenty ve tvaru pÛloblouku ãi tfimenÛ, které se vyuÏívaly jak k ohraniãení záhonÛ, tak cest. Nejednalo se vÏdy pouze o exteriérovou záleÏitost. Dobová vyobrazení potvrzují pouÏití lemovek v oranÏeriích, nacházel-li se zde voln˘ záhon, do kterého je 4 bylo moÏné ukotvit. Zahradní lemovka se skládá ze dvou hlavních ãástí, nadzemní dekorativní ãásti a tzv. r˘ãe (Spaten) u hlinûn˘ch nebo bodcÛ u kovov˘ch lemovek, které umoÏÀovaly upevnûní do pÛdy. Délka i tvar r˘ãe musely b˘t pfiizpÛsobeny velikosti, respektive hmotnosti nadzemní ãásti, protoÏe lemovky ãasto nebyly zapichovány kolmo, ale mírnû ‰ikmo. Na v˘robu sloÏitûj‰í, ale také efektnûj‰í byly lemovky mírnû prohnutého profilu. Lemovky se zapichovaly tûsnû jedna vedle druhé a tak se vytváfiela souvislá fiada poÏadovaného tvaru. Nûkdy se v fiadû kombinovaly v pravidelném rytmu dva typy le5 movek.
4
Tvar nadzemní ãásti lemovek vycházel nejãastûji z rostlinn˘ch pfiedloh, kdy imitoval jednotlivé vûtviãky, listy dfievin, kapradiny, akant, piniové ‰i‰ky nebo kvût lilie, pfiedev‰ím je známo bezpoãet variant na palmetu z listÛ. Velké popularitû se tû‰ily lemovky ve tvaru korálÛ ãi mu‰lí. Dal‰ím zdrojem námûtÛ bylo tvarosloví gotické architektury, zejména kruÏba v oknech ãi tvary krabÛ na fasádû. PouÏití kovu nabízelo moÏnost vytváfiet sloÏitûj‰í a subtilnûj‰í geometrick˘ ornament. Barvu lemovek urãoval typ hlíny, ze které byly vyrobeny, ale jak kovové, tak keramické lemovky se také bûÏnû povrchovû upravovaly nátûrem barvou, pfiípadnû rÛznobarevn˘m glazováním. Mezi oblíbené barvy patfiila bílá, ocelovû ‰edá, ãerná, tmavohnûdá nebo modrá ãi Ïlutá barva. Pücklerovy kompozice se proslavily napfiíklad ohnivû ãervenou barvou lemovek napodobující schránky korálÛ. Barva lemovek se ladila k barvû pouÏit˘ch rostlin, a to jak smûrem k vytváfiení siln˘ch kontrastÛ, tak k barevnému 6 souladu.
I Poznámky 2 Clemens Alexander Wimmer, Lustwald, Beet und Posenhügel, Weimar 2014, s. 177 a 242. 3 Wilfried Hansmann, Gar tendenkmalpflege, Stuttgar t 1985, s. 236–244. 4 Pfiíkladem mÛÏe b˘t vyobrazení interiéru oranÏerie u zámku v Zaháni z roku 1860. Také v okolí zámku zachytila malba záhony vymezené pravdûpodobnû keramick˘mi lemovkami s bílou glazurou. Na úpravách zámeckého parku se opût podíleli Lenné a Pückler: Markus Köhler – Christoph Haase, Die Gärten Peter Joseph Lenné im Heutigen Polen, Wettin-Löbejün 2016, s. 70. 5 Neumann, Moderne Anlagendes Gartens am Hausundder städt. Villa, Berlin 1865. 6 Hansmann (pozn. 3), s. 251–253.
Zprávy památkové péãe / roãník 79 / 2019 / ãíslo 1 / I N M E D I A S R E S | D a g m a r F E T T E R O VÁ ; L e n k a K ¤ E S A D L O VÁ / Z a h r a d n í l e m o v k y – z a j í m a v ˘ d e t a i l z a h r a d n í c h ú p r a v 1 9 . s t o l e t í
69