Ve l i k o n o ã n í fi e h t a ã k y a klapaãky V katolické církvi umlkají zvony na Zelen˘ ãtvr tek a opût se rozezní na Bílou sobotu pfii vigilii na oslavu Kristova vzkfií‰ení. Mlãící zvony, které „odletûly do ¤íma“, nahrazuje zvuk fiehtaãek a klapaãek. Lidové velikonoãní zvyky, k nimÏ patfií obcházení lokality chlapci s fiehtaãkami a klapaãkami, jsou v národopisné literatufie mnohokrát popsány. Kromû toho se také uÏívaly velké kostelní fiehtaãky a klapaãky, které byly trvale 1
umístûny v kostelních vûÏích a zvonicích. Mnohé zanikly, nûkteré skonãily v muzejních sbírkách, nûkteré lze stále ve vûÏích a zvonicích nalézt. Nûkteré jsou dochovány v plnû funkãním stavu, jiné jsou po‰kozené. Tyto pfiedmûty jsou ãasto na okraji zájmu a není jim 2
vûnována pozornost, kterou by zaslouÏily.
Z hlediska typologie se setkáme 1) s fiehtaãkami, 1
2
kde napruÏená prkénka drhnou o ozuben˘ válec, ãímÏ zpÛsobují rachot, 2) s klapaãkami, kde jsou kladiva nebo péra nadzvedávána kolíky vsazen˘mi v hfiídeli a dopadají na ozvuãnou desku nebo skfiíÀ, 3) s kombinovan˘mi fiehtaãkami s klapaãkami. Tyto nástroje mohou b˘t vertikální (stojací) nebo horizontální, pfienosné nebo stacionární, kdy jsou upevnûny k stavbû nebo zvonové stolici a hfiídele jsou opatfieny klikou. Zatímco v západní ãásti republiky se setkáváme s fiehtaãkami, smûrem na v˘chod pfiib˘vají klapaãky; na Slovensku jsou pak uÏívány pfiedev‰ím klapaãky. Nejjednodu‰‰í kostelní fiehtaãky jsou tvofieny rámem s ozuben˘m válcem uprostfied, na kter˘ dosedají prkénka ze dvou stran. ¤ehtaãky tohoto typu jsou velmi skladné a dají se ve zvonici odloÏit, aniÏ pfiekáÏejí. Jejich velikost mÛÏe b˘t aÏ pfies 2 m. Asi poloviãní velikost mají fiehtaãky s ozuben˘m válcem v horní ãásti a prkénky dosedajícími z jedné strany. V Holicích
3
4
ve vûÏi kostela sv. Martina byla dokumentována fiehtaãka s prkénky ve dvou vrstvách (fiadách za sebou). Dal‰í typ fiehtaãek je konstruován do tvaru kfiíÏe ãi ondfiejského kfiíÏe. K stfiednímu ozubenému válci pak
Obr. 1. âelákovice (okr. Praha-v˘chod), kostel Nanebevzetí Panny Marie. Velikonoãní fiehtaãka s prkénky ze dvou stran, napruÏen˘mi jednoduch˘mi pfiíãkami. Foto: Petr Vácha, 2004. Obr. 2. Chrast (okr. Chrudim), kostel Nejsvûtûj‰í Trojice. Velikonoãní fiehtaãka s tvarovan˘mi prkénky ze dvou stran mezi zdvojen˘mi pfiíãkami. Foto: Petr Vácha, 2017. Obr. 3. Tfiebonín (okr. Kutná Hora), kostel sv. Matou‰e, zvonice. Velikonoãní fiehtaãka s prkénkem z jedné strany, v ‰ífii válce. Foto: Petr Vácha, 2009. Obr. 4. Horní RoveÀ (okr. Pardubice), kostel sv. Katefiiny, zvonice. Velikonoãní fiehtaãka s prkénky ze dvou stran, zaãepovan˘mi v pfiíãkách. Foto: Petr Vácha, 2013.
smûfiují prkénka ze ãtyfi stran. Klapaãky b˘vají tvofieny ozvuãnou skfiíní (bednou se zvukov˘mi otvory), na kterou dopadají dfievûná kladiva
I Poznámky 1 Pavel Kurfürst, Hudební nástroje, Praha 2002. Zde zejména kapitola Velikonoãní obfiadní idiofony, s. 396–401. Kromû systematiky hudebních nástrojÛ autor vûnuje pozornost variabilitû jejich názvÛ. 2 Juraj Gembick˘ – Radek Lunga, Pamiatková ochrana zvonov na Slovensku. Metodika, Bratislava 2014. Metodika zmiÀuje „drevené mechanické rapkáãe“: s. 65 a obr. 21 na s. 97. Kristína Marku‰ová, Pamiatková ochrana zvonov, Pamiatky a múzeá, 2015, ã. 3, s. 27–29, zejména snímek na s. 29: Miková, gréckokatolícky kostol, veÏov˘ dreven˘ rapkáã (klopadlo).
82
Zprávy památkové péãe / roãník 79 / 2019 / ãíslo 1 / R Ò Z N É | P e t r VÁ C H A / Ve l i k o n o ã n í fi e h t a ã k y a k l a p a ã k y