BIBLIOGRAFIE, RECENZE
Ta j e m s t v í L i b o s a d u
proÏitá dobrodruÏství obohacují zku‰enostmi RobertÛv prÛzkum zahrady, kter ˘ – doplnûn o znalosti za-
HUDEC, Petr. Tajemství Libosadu. Ilustrace Eva
hradníka, vodafie a architekta – zprostfiedkuje chlapci
Chytková. Praha: Národní památkov˘ ústav 2019,
zjevení barokního mystéria flóry a lidského umu inspi-
116 s. ISBN 978-80-7480-126-6.
rovaného antick˘mi bájemi. I kdyÏ Rober t pÛvodnû hledal jen cestu zpût, dojde i k naplnûní kognitivních
Na zaãátku této knihy stál projekt Vzdûlávací role
funkcí a chlapec mÛÏe b˘t transpor tován moudr ˘mi
Národního památkového ústavu: Edukace jako klíãov˘
stromy ãasoprostorem do souãasnosti, bohat‰í o po-
nástroj zkvalitnûní péãe o kulturní dûdictví âeské re-
tenciál, kter˘ mu v budoucnu umoÏní interpretovat za-
publiky, jehoÏ hlavní cíl postupnû vykr ystalizoval
hradu nûkomu dal‰ímu.
z motta: Památky nás baví.
Pfiíbûh je zdafiile vyprávûn er formou pouãen˘m vy-
Interpretovat lze s osobit˘m vkladem hudební
pravûãem s citovou vazbou ke zkoumané problemati-
skladbu, píseÀ, text, v˘rok politika nebo ãlánek ústa-
ce a s nadhledem k fabulaci fikce z barokního pro-
vy, aniÏ by se interpret pfiíli‰ opíral o historické reálie
stfiedí. Autor se nesnaÏí oddûlovat ãasové roviny
a kulturní kontexty. Interpretovat památkov˘ objekt,
sloÏitou jazykovou diferenciací, postaãí kost˘mní nebo
v na‰em pfiípadû barokní zahradu – Kvûtnou zahradu
architektonick˘ atribut ãi metoda údrÏby zahrady.
v KromûfiíÏi –, znamená ponofiit se do dûjin, které ho
Struktura pfiíbûhu je pochopitelná, intencionálnû smû-
formovaly aÏ do dne‰ní podoby. Nejenom si osahat
fiovaná vzhledem k technick˘m a mytologick˘m poznat-
fundament faktÛ, ale proniknout do Ïivota lidí – ‰lech-
kÛm na ãtenáfie ve vûku 9–10 let. Kompozici vystavûl
ty, církve nebo poddan˘ch –, bez jejichÏ energie by
autor pfiehlednû, s gradujícím syÏetem. Naznaãené
dnes památka zÛstala jen studen˘m muzeem infor-
motivy v‰echny zapadají do jednotného celku.
kromû emoãní odezvy i zamy‰lení nad zobrazenou si-
mací. Interpretace kulturního dûdictví usiluje o pfiiblí-
Text je jednoduch˘, pfiesto místy poetick˘, postavy
tuací. Ilustrace neprozrazují tajemství Libosadu. Dáva-
Ïení památkového objektu rÛzn˘m cílov˘m skupinám,
mluví kultivovan˘m hovorov˘m jazykem, kter˘ se ne-
jí prostor fantazii, aby prohlédla dal‰í zákoutí labyrintu
a to nejãastûji formou proÏité zku‰enosti. Tak, aby se
snaÏí tlaãit do dobov˘ch ãi sociálních dialektÛ. Hlavní
a vytváfiela ve ãtenáfii pfiedstavy k interpretaci zahrady.
vût‰ina tûch, kdo projdou záÏitkovou edukací, cítila
dûtsk˘ hrdina je autentick˘, takov˘ typick˘ sympatick˘
Pfiiná‰ejí magii, která didaktiãnost textu ozvlá‰tÀuje,
spoluvlastníky té dávné energie. To zpûtnû vede k lep-
pfiedstavitel slu‰né spoleãenské vrstvy, se kter˘m se
a spoleãnû potom ãtenáfie vybízejí: Kdo zahradu ne-
‰ímu pochopení historie, pfiípadnû ukazuje na téma-
mÛÏe identifikovat kaÏd˘, kdo v jeho vûku je‰tû ãte.
zná, zatouÏí si ji projít. Kdo zahradu zná, zatouÏí proÏít
tech pfiedkÛ fie‰ení, která lze vztáhnout i na souãasné
Téma zahrady je nejsilnûj‰í v okamÏicích napûtí (hra
dobrodruÏství Rober ta a jeho kamarádÛ a tím ji po-
problémy.
dûtí, záhada, nebezpeãí, divná osoba, slovní nebo si-
znat jinak.
Objevovat zaniklé postupy, obdivovat se dovednos-
tuaãní jednání), tam je ãtenáfi vtahován a má potfiebu
Kulturní dûdictví památkového objektu mÛÏeme
tem prost˘ch fiemeslníkÛ, uctívat vize osvícen˘ch hod-
pfiijímat informace a zapojit se do pátrání. Tam, kde
dobfie poznat skrze zku‰enost z proÏitku, nejlépe pfii
nostáfiÛ, sdílet pfiíbûhy z minulosti a pochopit uspofiá-
nûkdo fakta jen vysvûtluje, jsme uÏ moÏná na hranici
hfie, a tím ho sami sobû interpretovat jako nûco zá-
dání zahrady. To jsou, domnívám se, cíle autora této
‰kolní didaktiky, coÏ vyÏaduje vût‰í soustfiedûní. Tím
bavného a pouãného, kam se budeme rádi vracet.
knihy rozkroãené na pomezí pohádky, mytologie, fan-
v‰ak kniha nabízí kvalitní materiál pro dal‰í vyuÏití tex-
ProtoÏe vÏdycky bude vítûzit kouzlo bezprostfiedního
tasy a populárnû nauãné literatury, s v˘razn˘m didak-
tu v pfiípadném vzdûlávacím programu tfieba pro dûti
proÏitku pro pût (‰est) smyslÛ a tablet, vzat˘ s sebou
tick˘m akcentem.
Ïijící na sociální periferii, které by se ke knize jako be-
k zahnání nudy, mÛÏe b˘t nakonec poslán do háje.
letrii nedostaly.
Tentokrát do bludi‰tû. Není toho málo, co v‰echno se
Petr Hudec patfiil k aktivním pilífiÛm projektu Památky nás baví jiÏ od poãátku, kter˘ se datuje do roku
Atmosféra tajemné zahrady je vyvolávána úsporn˘-
2012. Jeho vzdûlávací programy, zejména o Kvûtné
mi a dynamick˘mi jazykov˘mi prostfiedky popisujícími
zahradû, vynikají interdisciplinární pestrostí, moÏností
Robertovo jednání (zpomaloval, dohlédl, zastavil, ne-
vyuÏití pro rÛzné cílové skupiny, efektností forem
vidûl, chtûl), které zvy‰ují napûtí a dramatiãnost. MoÏ-
a efektivitou edukaãního úãinku. Pfies prostfiedky v˘-
ná autor pfiíli‰ rychle vnukl Robertovi my‰lenku o ces-
tvarné, hudební i dramatické logicky dospûl aÏ k po-
tû ãasem do minulosti a tím ponûkud jednu vûtev
tfiebû interpretovat Libosad literárním zpÛsobem.
Petru Hudcovi podafiilo v Tajemném Libosadu nabíd-
napûtí oslabil. Cesta ãasem obecnû mÛÏe pÛsobit ja-
Kdo z nás nûkdy neobjímal strom? Tfiebas i z dÛvo-
nabízí v bloudûní a poznávání kluka z budoucnosti prá-
ská. Hlavním hrdinou knihy je Rober t, multikulturnû
vû onu interpretaci jako vodítko pro dûti jedenadvacá-
vychovávan˘ kluk ze souãasnosti, jehoÏ vezme ãesk˘
P. S. A dojde i na polibek od holky! Jifií REZEK
ko literární kli‰é, ale pfiíbûh s didaktick˘m akcentem
du vysát nûco z jeho pamûti, která b˘vá del‰í neÏ lid-
nout.
tého století.
Staré cesty v krajinû stfiedních âech
dûdeãek poprvé na procházku kromûfiíÏskou perlou
Krásnû se skrze vysvûtlování umûleckého poradce
BOLINA, Pavel; KLIMEK, Tomá‰; CÍLEK, Václav. Staré
UNESCO. Robert se po dotyku zkrouceného rozpras-
biskupa Karla, pana Lublinského, pracuje s pojmy blu-
cesty v krajinû stfiedních âech. Praha: Nakladatelství
kaného kmene stromu ocitá na stejném místû Kvûtné
di‰tû a labyrint. Kvûtná zahrada nemûla b˘t bludi‰tûm,
Academia 2018, 690 s. ISBN 978-80-200-2831-0.
zahrady, ale v období baroka, za Ïivota jejího stvofiite-
ve kterém se náv‰tûvník ztrácí, ale labyrintem, kde ãlo-
le, olomouckého biskupa Karla. Setkává se s celou
vûk pozná, kdo je a jak je svût uspofiádán. Tak i autor
Staré cesty se v posledním období tû‰í zv˘‰enému
‰kálou pracovníkÛ peãujících o zahradu, poznává zdej-
dovede ãtenáfie labyrintem pfiíbûhu hlavního hrdiny Ro-
zájmu odborné i laické vefiejnosti. Ne v‰e, co o nich
‰í sociální a profesní hierarchii, dobové zvyklosti cho-
berta k pochopení uspofiádání tajemného Libosadu.
bylo napsáno, má v‰ak dostateãné odborné zdÛvod-
vání (tûlesn˘ trest jako nezbytnou souãást v˘chovy).
Povzdech nad ilustracemi „jé, ty jsou krásné“ ne-
nûní. Obsáhlá kniha uveden˘ch autorÛ znamená
SÏívá se s vrstevníky Bohdankou a Johanem. S nimi
konãí jen u tohoto dojmu, ale obsahuje i druh˘ plán,
v tomto ohledu zásadní pfielom. Poprvé v úplnosti
Zprávy památkové péãe / roãník 79 / 2019 / ãíslo 1 / BIBLIOGRAFIE, RECENZE |
91